Raspberry Pi Webshop › Fora › Projekter › Bilcomputer til styring af lys
- Dette emne har 2 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 7 måneder siden af
Morny.
- ForfatterIndlæg
- 1. oktober 2014 kl. 13:29 #10326
Morny
MedlemHej
Jeg er total novice i forhold til Raspberry Pi og det at arbejde med elektronik i det hele taget, så bær venligst over med evt. totalt indlysende svar på mine uvidende spørgsmål.
Jeg kører en del orienteringskørsel både on- og off-road samt off-road discipliner som trial og trophy hvor bilen skal gennem til tider umulige baner. En del af disse kørsler foregår i skumringen eller i de mørke timer af døgnet. Bilen er derfor udstyret med en hel del ekstra lygter for at kunne tilgodese behovet for lys. Desværre er behovet ikke det samme i de forskellige discipliner, og den nuværende løsning er derfor et kompromis mellem hvad det optimale ville være og hvad der kan lade sig gøre med kontakter og relæer uden det bliver alt for indviklet at håndtere. Det virker, men er ikke ”godt nok”. Umiddelbart tror jeg at der kan være et behov for optil 8 – 10 input og helst 14 eller flere output, men ikke under 8.
Jeg er ude efter input fra jer Raspberry guruer om følgende kan lade sig gøre vha. Raspberry Pi. I får lige ideen i punktform, hvorefter jeg uddyber nogle af punkterne:
1. Kan en Raspberry Pi monteres i en bil og kan den tåle det?
Her tænker jeg på stabiliteten i leveringen af strøm, driftstemperaturer, luftfugtighed osv.2. Kan en Raspberry Pi bruges til at levere ”styrestrømmen” til 12V relæer, således at strømmen til lygterne leveres gennem relæet og Raspberry’en tænder og slukker for lygten ved et slutte og afbryde relæet?
3. Kan en Raspberry Pi modtage input signaler fra kontakter der er monteret i bilen, og dermed leverer et 12V signal når kontakten sluttes, eller skal der ”trylles” mellem kontakten og Raspberry’en for at komme ned på et niveau so Raspberry’en kan tåle?
4. Et program der kan konfigureres til at styre output på baggrund af input.
5. Hvor meget kenskab til elektronik, lodning osv. Er nødvendigt for et kunne gøre lave det?
Ad. 1.
Jeg vil være træt af at få kastet tid, penge og kræfter efter noget der kun virker under visse begrænsede forudsætninger, eller som ikke vil kunne overleve f.eks. en vinter eller varm sommer i bilen.Derudover er jeg lidt bekymret for stabiliteten i den strøm som en bil kan levere. Det er klart at strømmen ikke skal være afhængig af tændingen, men komme fra batteriet for at sikre mod uventede udfald hvis bilen går ud under løsningen af en opgave.
Ad. 2 og 3.
Jeg har luret på dette: http://raspberrypi.dk/produkt/piface-io-udvidelse/ til at modtage signaler fra kontakterne, og sende styrestrøm til relæerne. Er der ikke nok ind- og udgange på boardet, så burde jeg kunne koble flere boards på ved hjælp af dette board: http://www.piface.org.uk/products/piface_rack/.Det praktiske i at forbinde med ledninger ser jeg ikke noget problem i, men jeg er usikker på om det kan tåle at 12V input fra bilens elektrisk system, og om det output der kommer fra boardet er kraftig nok til at slutte et normalt bilrelæ som f.eks.: http://www.biltema.dk/da/Bil—MC/Bilreservedele/Elsystem/Rela/Rela-42134/.
Hvis ikke det kan tåle inputtet og/eller levere det der er nødvendigt, så er jeg meget modtagelig overfor løsninger til hvordan det så kan lade sig gøre.
Ad. 4.
Ideen er at lave et program til Raspberry’en der kan håndtere x antal input fra kontakter, Lang/kort lys og bakgear og som på baggrund af dette kan sende output til forskellige relæer der tænder og slukker for lygterne. Programmet skal kunne gemme lyskonfigurationer, således at den samme lygte i en konfiguration tændes/slukkes på baggrund af et signal fra kontakt A, i en anden konfiguration stammer signalet fra kontakt B og i en tredje kommer signalet fra enten kontakt C eller lang/kort lys kontakten til forlygterne.Det skal således i programmet være muligt at opsætte at når der kommer et indput fra et eller flere steder, uafhængigt eller afhængigt af hinanden, så sendes der et output til en bestemt lampe.
Selve programmeringsdelen anser jeg ikke for at være det ”store” problem, selvom jeg intet kender til de programmeringssprog der anvendes på Raspberry’en, men jeg koder til dagligt, så mon ikke jeg kan finde ud af den del.
Om der skal en lille skærm på, eller om jeg kan klare mig med denne: http://raspberrypi.dk/produkt/piface-med-lcd-display-io-udvidelse-med-display/ ved jeg endnu ikke, men de er som sådan ikke et behov for at kunne lave konfigurationerne direkte på Raspberry’en – det kan fint ske et andet sted og så overføres på f.eks. et SD kort.
Hvad siger I, er en Raspberry helt hen i vejret til dette formål, eller kan det lade sig gøre.
Jeg ser frem til at jeres kommentarer.
/Morten
- 4. oktober 2014 kl. 14:18 #10355
osj
Medlemhej Morny
Der er ingen tvivl om at en Raspberry-pi, sagtens kan klare sådan en
opgave.
Du skriver, “der kan være et behov for optil 8 – 10 input”, kan du definere
de “inputs” / køreforhold.Ikke for at være “lyse-slukker” men
mange Raspberry-pi konstruktioner, er efter min mening ofte “højteknologiske
løsninger” på meget “lavteknologiske” problemer.osj.
- 6. oktober 2014 kl. 17:36 #10382
Morny
MedlemHej osj
Jeg er enig i at det måske nok ved første øjekast minder om overkill til en lavteknologisk problem, men min nuværende løsning med kontakter og relæer er simpelthen ikke fleksibel nok, så derfor hellere overkill.
De indput jeg har brug for er signaler fra kontakter som f.eks. langt/kort lys, baklys/-gear, høj/lavt gear og x antal kontakter. Det endelige antal er endnu lidt usikkert, og vil også afhænge af hvad der er teknisk muligt. Det jeg anser for problemet her er, at der er tale om 12V signaler og det tvivler jeg på at en Raspberry Pi er glad for, og det derfor på en eller anden måde skal “neddrosles” til de 5V eller hvad en Pi arbejder på.
På samme måde ser jeg et problem i at Pi’en arbejder lavere end de 12V som relæet til lyset skal kunne klare.
Køreforholdene er året rundt, på alle underlag fra asfalt til akseldyb mudder og vand. Pi’en vil selvfølgelig blive placeret i bilen, så den ikke udsættes for vand, såfremt det trænger ind i bilen.
/Morten
- ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.