Raspberry Pi Webshop › Fora › Projekter › Hvad vil du bruge din Raspberry Pi til?
- Dette emne har 31 svar og 29 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 1 måned siden af
TobiasHJ.
- ForfatterIndlæg
- 13. november 2011 kl. 03:35 #410
JKN
KeymasterEn 25-dollar Linux computer giver enorme muligheder. Der kan laves en media streamer, en internet radio; de kan puttes i biler, legetøj osv.
Hvad planlægger du at bruge din Raspberry Pi til?
Det lægger dig i øvrigt frit for at oprette egen tråd i dette forum, hvis du har en ide/et projekt under opsejling, som du ønsker videre debattering omkring. Denne tråd er blot til at smide ideer på bordet.
- 16. november 2011 kl. 17:19 #440
StefanRvO
MedlemHej
Jeg har tænkt mig at købe 1 eller 2 stykker Raspberry Pi model B
Det er måske ikke de mest orginale tanker, men her er hvad jeg have tænkt mig
1. NAS server, evt med adgang fra WAN siden (nogen der har nogen erfaringer med det? Går ud fra at jeg skal bruge noget dyndns for at forbinde til den uden for mit lokalnetværk da jeg ikke har statisk IP)
2. Torrent server. Transmission har en webclient man burde kunne bruge.
3. Webserver. Her er det nok også nødvendigt at bruge dyndns.
4. Media center. Ved ikke helt endnu hvilket software jeg vil bruge her.
- 16. november 2011 kl. 19:59 #441
ABB
MedlemHej
Spændende idéer du har!..
Jeg vil også prøve at anskaffe mig et par stykker af B modellen.
Min hovedtanke med Raspberry pi vil være at få opbygget et media center og få streamet indhold fra server.
Og så må tiden ellers vise hvilke muligheder der dukker op:P. - 17. november 2011 kl. 09:43 #442
JKN
KeymasterHelt sikkert nogle gode muligheder, Stefan.
1. Har personligt kun prøvet det med statisk IP, hvilket jeg også har overvejet at skaffe til min første Raspberry
2. Er ikke helt sikker på hvad du mener med torrent server – måske er jeg bare uerfaren på det punkt?
4. Jeg regner med at bruge XMBC (http://xbmc.org), som virker rigtig nice og er open source.Jeg må desuden hoppe med på ABB’s tanke om at se hvilke muligheder, der dukker op. Der vil uden tvivl komme masser guides op – også her på siden kan jeg afsløre.
- 2. marts 2012 kl. 09:50 #453
Arusha
MedlemJeg har foreløbig bestilt en enkelt, og har to SD kort parat. Umiddelbart er tanken at prøve hvordan RaspBMC kører, og ellers kode lidt på den.
Jeg kunne sagtens forestille mig at bruge en som hverdags pc. Til webbrowsing og email burde den være fin.
- 2. marts 2012 kl. 21:40 #454
greenlieber
Medlemfedt at i har lavet dette forum, glæder mig meget til at dele ideer med jer!
Min tanke er klar at hoppe med på xbmc, men min plan er at købe 3-4 stykker da jeg ville lave Airplay i hver rum til lyd og til vores tv ville jeg så have xbmc + airplay.Så har jeg bruge max. 1000 kr. imod 600-700 pr. airport til hver rum – ser meget frem til
- 4. marts 2012 kl. 19:42 #457
haj
MedlemHelt ærligt er jeg ret spændt på om det overhoved kan virke ordentligt.. Hvis ikke man kan afspille 1080p nedskaleret til 720p i fuld framerate så er det lidt for belastende efter min smag.. Youtube-vidoerne viser hakkende interface og videoer der kører lav framerate, men måske udviklerne kan få det speedet lidt op..
Det ville være smart hvis man kan flytte noget af CPU-loadet over på en anden maskine.
- 13. april 2012 kl. 11:43 #458
onkelond
MedlemJeg kunne godt tænke mig at lege lidt med en kinect på R-pi og se om ikke man kan få en robot til at orientere sig via dybde-billed informationen fra en kinect.
- 18. april 2012 kl. 19:36 #462
adamandersen
MedlemHej,
Fedt forum, havede ikke lige tænkt over at lave en medie server med den hjemme endnu god idè det
Jeg har selv gået og leget med tanken om at putte den i bilen, med en tochskærm. Der er noget linux OS ude til “nem navigering” men om Rasp. driver og den snakker helt sammen vil tiden visse. Det hvertfald mig “langtids” procjekt med den.
Ellers ville jeg købe 2 til at starte med.
Den ene skal fungere som en Backtrack server med SSH, HTTP, POSTGRESQL osv. Mest spændt på hvor meget pyrit trækker ud af GPU´en
Den Anden skal sættets op som en AstrixBox. Især vist “call id unblocking” rent faktisk fungere i praksis, ville være awsome at have kørrende hjemmefra.Så alt i alt skal de bare køre på fuld “test” her hjemme. Så kan lukke ned for nogen enkelte kørende vmware.
- 7. maj 2012 kl. 13:55 #471
mikkelnh
Medlemvil købe 2 stk og lægge open elec på dem som er en minimal linux destro som er kodet på ny kun til at køre xbmc så det køre 100% optimalt så har jeg min egen server som jeg vil bruge som database til mit xbmc libary og til at ha alle mine film på så når jeg pauser en film på det ene tv kan jeg fortsætte med at se den på det andet og når jeg opdatere mit bibliotek opdateres det for hele huset har også skrevet en lille stump kode så jeg ikke engang behøver at være i huset for at streame film kan bare tage min rapi med mig og sætte den til en vens tv så den streamer fra min egen server bare ved hjælp af en internet opkobling
nu det eneste jeg mangler er selve raspberry pi’en har alt koden påplads så glæder mig til at få det op at køre
- 10. maj 2012 kl. 16:48 #477
RobotLordOfDeath
MedlemJeg vil højst sandsynligt blot have tingen som en kuriositet.
En ide vil være at se vilke spil jeg kunne porte til den og optimere.
Det, eller en konsol-klon(Nintendo, PS1 eller lign..) - 4. juni 2012 kl. 17:58 #482
BinaryDark
MedlemJeg har et par fjernstyret biler hvor jeg gerne vil bruge rpi istedet for radiocontrolleren. Og så vil jeg gerne prøve at programmere noget sw til iOS hvor jeg kan bruge en xbox360 controller til at styre den.
Jeg regner man at rpien skal køre et adhoc netværk lige som quadrocopter AR.Drone, hvor man så logger på med iPad med tilsluttet xbox360 controller.
Til det trådløse net har jeg en alfa network adapter.
Til en ar.drone til slutter man selvfølgelig ikke Xbox controller men det er for at få nogle niveau styret knapper til fremad og bagud, og til at have noget analog til at styre med.
Og hvis jeg kan finde ud af det vil jeg tage mit gopro hd hero og sætte på, og forbinde til rpien for også at få billede med. Jeg har også overvejet at bruge en kinect til dette da jeg så senere ville prøve at lave den til en robot.
- 11. juni 2012 kl. 19:24 #486
mhn
MedlemJeg er Home Automation nørd, så det drømmer jeg om at bruge den til. Måske til Domotiga server eller hjemmebyg mellem station?
Nu må vi hvor langt evnerne rækker.
Jeg har mest købt den, fordi den var for spændende til at lade være i første omgang.
Mvh
Morten
(fra zwaves.dk) - 17. juni 2012 kl. 21:02 #500
steendk
MedlemHej,
jeg håber at kunne bruge den til mine Playstation og Commodore 64 spil.
Derudover håber jeg at kunne gøre den til en nas/harddisk server til mine film og filer jeg ikke bruger så tit.
Hilsen
Steen
- 22. juni 2012 kl. 10:14 #503
anden
MedlemJeg skal bruge min til DHCP og til og køre mit Cacti SNMP og DNS har lige fået min i går
- 22. august 2012 kl. 14:14 #801
thomasyde
MedlemJeg skal bruge min til TorrentClient og Subversion server. Bliver fedt med det lave strømforbrug.
- 28. august 2012 kl. 18:19 #826
Peter
MedlemDet spørgsmål stillede jeg også mig selv ca. en uge efter jeg havde bestilt den og kunne ikke finde på svar. Så blev den afbestilt og jeg fik mine penge i går.
- 16. september 2012 kl. 12:58 #887
kak
MedlemJeg arbejder på en SMS server, fungerende som en SMTP server.
Jeg er p.t. ved at teste forskellige USB modemmer (i ved dem vi alle har liggende i skuffen fra diverse mobile bredbånd abonnementer).
- 19. september 2012 kl. 20:04 #902
Mickey
MedlemJeg arbejder ligeledes på at anvende den som medieserver, som streamer fra min NAS.
Men tanken er også at den skal fungere som alm. PC til fjernsynet, så ungerne kan se børne programmer fra DR, Oline osv.
Den skal derfor også helst fungere med mit Logitech diNovo Mini tastatur, da det passer rigtig fint til børne fingre.
- 19. december 2012 kl. 05:16 #2399
Cykelsmeden
MedlemJeg har set en mailserver “citadel” som angiveligt skulle kunne køre på en Rpi.
Jeg kunne godt tænke mig at udskifte min strømslugende FCserver.
Har nogen her kendskab til Citadel?//finn
- 15. marts 2013 kl. 10:37 #3949
janriis
MedlemJeg har planer om at bygge en MAME arkade maskine, et såkaldt Bartop kabinet. Pga. den begrænsede plads i kabinettet, er en Raspberry PI perfekt og billigere end at skulle stykke pc dele sammen.
- 22. marts 2013 kl. 23:20 #4103
Grillbiller
MedlemTja..
nu har jeg en Raspberry pi B med en 7″ Touchscreen, Webcam, Wifi, bluetooth.
sat op med DNLR, AirPlay, Apache webserver og med en dropbox klon.
komplet trådløst da jeg også har sat en mobil solcelle på som oplader en 11000mAh batteri.
Da den bruger så lidt strøm som den nu gør, kan den stå som en webserver i ca 4 dage uden solopladeren.
Mit næste projekt er at få den til at tale sammen med et 3/4g modem.
hvorfor? tjoo.. fordi den kan…
http://shop.brando.com/Power-Bank-w-5-USB-Outputs-11000mAh-_p08076c1446d003.html - 11. maj 2013 kl. 22:18 #4909
k-madsen
BlokeretMin rasp står troligt og viser temperaturen indlæst via i2c bussen og vist i et Qt program som er kompileret på maskinen, en virkelig seriøs maskine til små adhoc opgaver.
- 18. maj 2013 kl. 12:49 #5010
k-madsen
Blokeretnr 2 står som webserver
- 27. maj 2013 kl. 09:09 #5116
mogensk
MedlemJeg er lærer og styrer vores informationsskærme på skolen. Dette kræver som bekendt en computer. Jeg vil gerne have opsat en Pi til at starte op med en browser, der kan køre skolernes informationssite.
Derudover vil jeg have sat en skærm op til fri programmering sandsynligvis i Phyton.
Jeg har adskillige elever der er i gang med codeacademy, og de venter spændt.
I første omgang er det dog skolernes infoskærm der driller idet de pi’ens medfødte browserne ikke rigtig tager fat i infoskærmens programmel. - 28. maj 2013 kl. 21:36 #5140
mogensk
MedlemJeg har nu fået pi til at køre skolernes informationsweb. Men jeg kan guddødermig ikke finde stedet hvor jeg kan afholde den fra sleep funktion. Den slukker pænt ned efter ca 10 min stilstandsperiode.
Jeg har koblet den til et stort 40 tommers lcd fjernsyn, og det er noget af et view og sidde med.
Er der nogen her i forum der kan fortælle mig hvordan man tilgår sleep funktionen, og afmonterer den - 12. juni 2013 kl. 20:10 #5285
finn0279
MedlemHer et svar til Mogensk: Jeg har ligeledes sat en PI op til at starte skolens infosite og har fulgt en vejledning på denne side:
Building a real-time transit information kiosk with Raspberry Pi
Desværre starter siden op med en fejl: Den kan ikke finde websitet….Der er ikke noget galt med vejledningen, men derimod med mit link til skolens info-site. Det skal jeg lige have til at virke.
Kort fortalt skal chromium installeres, pause-mode på PI’en slås fra og browseren automatisk starte ved boot i fuldskærm og gå på skolens info-side.
Det er lige til at klippe klistre fra. Siden herover linker til et lidt anderledes projekt, men det kan bruges til alle former for infotavler, som blot er links til hjemmesider på nettet (eller lokalt på maskinen for den sags skyld. - 26. juni 2013 kl. 13:15 #5433
jak
MedlemTak for linket finn0279. Jeg skal også bruge den til en info-skærm. På kontoret står lige nu en gammel PC, der kun bruges til at vise en hjememside på en fladskærm. Den bruger for ca. 1500 kroner strøm om året, så Raspberryen skulle gerne være tjent hjem på kort tid.
- 26. august 2014 kl. 21:12 #10012
jabbe
MedlemJeg kigger på en til webserver..
Og har så mine tanker på om jeg bare kan smide al min HTML programering fra den gamle web-server over på…Nå det var den primære tanke ….
Den sekundære var at lave en slags RAID via USB sticks…
Det vil sige at den kunne samle et antal sticks til 1 drev… Mangler man plads på drevet smider man så bare en ekstra stick på….Men programereing er IKKE mig inden for dette så det bliver nok aldrigtil noget…:(
Jacob
- 26. december 2015 kl. 04:24 #16763
flywheel
MedlemI øjeblikket kigger jeg mig lidt rundt efter dele til et RPi Access Point, med et så lavt strømforbrug som muligt. Indtil videre er favoritten en RPi B+, da den er født med en Ethernet port – noget som RPi-Zero ikke kan prale af og siden at den kun har en USB data-port, tror jeg at USB->Ethernet+USB-hub fuldstændigt eliminerer den strømmæssige forskel på de to RPi enheder.
- 28. december 2015 kl. 08:59 #16779
KentBruun
MedlemStarter nok på en CNC Fræser til træ hobby.
Er stadig på tegnebordet, men bliver nok det andet projekt.
Det første var en Arcade box med mane spil - 14. april 2016 kl. 13:57 #18165
TobiasHJ
MedlemVi har bygget et system, hvorigennem internettet passer en rose ved at Tweete!
Projektet går i al sin enkelthed ud på, at en Raspberry Pi gennem et Python-script monitorerer Twitter og ved Tweets med hashtags’ne “WaterTheRose og #ShineOnTheRose aktiverer Pi’en hhv. en vandpumpe og en grolampe, som vander og lyser på en levende rose. Denne opsætning streames live på YouTube – også gennem Pi’en. I må meget gerne besøge siden savetherose.com, og interagere med rosen. Vi tager glædeligt mod feedback af alle slags, så kommenter endelig.
Projektet går ud på at finde ud af, om internettet kollektivt kan knytte en empatisk forbindelse til en fysisk rose, som vi livestreamer inde på savetherose.com.
- ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.