Køkkenmusik

Raspberry Pi Webshop Fora Projekter Køkkenmusik

Tagget: 

Viser 12 svartråde
  • Forfatter

Har lavet et trækabinet til min PI, og koblet den sammen med en class-T miniforstærker (fra ebay). Det hele er placeret i vores køkken, hvor forstærkeren trækker to lofthøjtalere. Det hele tændes og slukkes med en LK opus 66 afbryder og volumen styres med en lysdæmper af samme model – passer med resten af kontakterne i huset.
      På PI’en har jeg installeret Openelec, som trækker musikken fra vores nas-drev over kablet netværk. Det hele styres med xbmc remote på vores telefoner – DET VIRKER BARE!
      Som strømforsyning anvender jeg en mobiloplader til 8 kr., købt over ebay.
      Lidt fotos:
      Kan ikke få den til at vise billeder, så her er lidt links..

http://www.smithgynther.dk/fotos/IMAG0258.jpg
      http://www.smithgynther.dk/fotos/IMAG0259.jpg
      http://www.smithgynther.dk/fotos/IMAG0256.jpg

Når nu min PI nr. 2 kommer på mandag, så skal den anvendes til noget lignende bare i stuen, og forhåbentligt med noget trykfølsom skærm…

Pede
      Medlem

Det ser ud som et rigtig fedt musik anlæg du har fået bygget dig der 🙂
      Jeg kunne være interesseret i at der lå et link til den mobiloplader fra ebay til 8kr kunne være ret så nyttig når jeg skal købe stort ind 🙂

Så er det vist bare at vælge:

http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=phone+charger+eu+wall&_sacat=0&_odkw=phone+charger+eu&gbr=1&_fcid=57&_osacat=0&_clu=2

Men vær obs på at den har 1A og ikke 500mA. Derudover kan man godt få nogle som ikke helt leverer de lovede volt og ampere, og så kan man ryge ud i nogle problemer hvis PI’en skal trække en hel masse ekstra ting (mus, keyboard, usb-hub o.lign.). Har en hvor PI’en ikke kan starte, men bare genstarter hele tiden, pga. af manglende volt. Den leverer kun lige 4.75v. Desværre kan jeg ikke lige sige, hvilken der er gode og hvilken der ikke er gode. Jeg har købt fra forskellige forhandlere. Men til den pris… hvad kan man forvente?

Min PI er der jo kun koblet et netværkstik til, så til det formål er de fine. Og hvis jeg får andre behov kan jeg jo bare finde en powered usb hub, f.eks:

http://www.ebay.com/itm/7-Port-7ports-USB-2-0-High-Speed-HUB-Powered-AC-Adapter-Adaptor-Cable-Kable-/280854737537?pt=LH_DefaultDomain_0&var=&hash=item41643f3281

JKN
      Keymaster

Det er godt nok gennemført, må jeg sige! Tak for delingen, jeg kontakter dig evt. hvis jeg selv får mod på at lave et lignende system. Håber dette er okay.

Har du slet ikke oplevet problemer med forbindelse e.lign, og hvor meget strøm vil du skyde på, at den bruger?

Du siger bare til.

Ingen forbindelsesproblemer. Jeg skal lige logge på xbmc remoten to gange, hver gang jeg jeg har været væk fra vores hjemmenetværk, men da det kun lige tager få sekunder, opfatter jeg ikke det som et problem. Og så skal man jo lige huske at både openelec og raspbmc stadigvæk er beta til PI’en. Så må ikke det bliver løst på et tidspunkt?

Mht. strøm så bruger PI’en vel mellem 3 og 5 w., forstærkeren er 2x15w, men ikke skruet særlig meget op, og så er der lidt standbyforbrug til strømforsyningerne. Alt i alt ikke særlig meget. Sammenlignet med f.eks. Sonos som bruger mellem 4-8w. i standby, så vil jeg mene det er fint. Og så kan jeg jo slukke for det hele på kontakten på fronten når jeg ikke bruger det.

gunvald
      Medlem

Jeg faldt lige over noget som kunne være meget relevant i et projekt som dette.
      Squeezebox er kan nu køres på rPi.
      Der findes en android og iOS app til at fjernstyre den, som jeg personligt fortrækker frem for xbmc remote når det angår musik og netradio. Der er iøvrigt også mulighed for at synkroniserer afspilning af musik på flere afspillere, hvilket jeg synes er en fantatisk feature!

Der kan læses om hvordan det installeres på rPi her:

http://www.squeezeplug.eu/?p=201

MartinA
      Medlem

Fed, god ide og ros for den 🙂

Har lige en ide til dit projekt 🙂 Kunne man have musikken liggende på et sd kort og så have en lille fjernbetjening ? evt. streame fra telefon ?
      Har du os et link til forstærkeren ? Hvad kan den “trække” ? 30 watt er blevet så relativt mht. til musik og højttalere 🙂

vh. Martin

Musikken kunne fint være på sd-kortet – hvis man har et der er stort nok! Det vil helt sikkert være hurtigere og mere energi-rigtigt end at have en nas-server stående.

Har testet en pi’en med en billig ebay-fjernbetjening og det virker fint. Men så kræver setuppet at man har en skærm koblet til. Ellers er det lidt svært at navigere rundt i musikken. Så derfor arbejder jeg også på en sådan en løsning – har en 10 tommer skærm liggende fra en kina-epad, den skal jeg har bare lige at koblet til pi’en.

Ved ikke hvad forstærkeren kan trække. Den har ingen problemer med de 2-vejs 6.5 tomme lofthøjtalere som jeg har installeret i vores køkken. Og bare søg på MUSE CLASS T på ebay. Min er en version M20 EX2 TA2020.

Squeezeplug er helt sikkert noget jeg skal have set på.

MartinA
      Medlem

Ja, det er rigtig nok. Det er tilgengæld nemt lige at smide mere musik eller skifte ud i det. 🙂 Grooveshark eller lignende kunne måske også bruges ? 🙂
      Det ser godt 😀 Det lyder smart det med at kunne styre det via. en App til telefonen 🙂

Din kina epad hvordan ser den ud ? En kopi udgave af Ipad eller bare et tablet eller kun skærm ?

Det var os mere om det kunne trække et par af de bedre computer højtalere 🙂 Hvor “meget lyd” giver RasberryPien i sig selv ?

Har ikke prøvet at koble pi’en direkte til et højtalere/høretelefoner, så ved ikke hvad den kan trække. Men mon ikke det vil gå fint med et sæt små computerhøjtalere?

Min kina epad er en billig ipad/tablet kopi. Desværre er den trykfølsomme skærm flækket. Havde ellers lige afmonteret skærm og touch panel og fået panelet til at virke med windows 7 (næste projekt var at få den til at virke med pi’en, men det nåede jeg så ikke…).

De to pi’er jeg har lige nu er begge bygget ind i noget, så den skifter man ikke lige sd-kortet på. Så indtil jeg får fingrene i nogle billige +32GB sd-kort, så bliver den nas’en der levere musikken. (Må hellere snart få lagt nogle fotos ud af den pi’en jeg har  (næsten færdig) bygget ind i en ældre NAD-forstærker)

MartinA
      Medlem

Hvad hedder modellen ? Eller kan du anbefale nogen af “kopierne” ?
      Det skulle jeg synes jeg du skulle gøre.. Lyder ret vildt at bygge den ind i en forstærker 😉

Der findes noget, der hedder Amazon Basics på Amazon, de har blandt andet billige SD-kort, de ser billigere ud en de fleste.. De skulle være Class 10 altså ret hurtige 🙂 Jeg har ikke slev afprøvet dem dog…

hjorken
      Medlem

Bare en tanke, hvad med spotify!? =D

kender ikke de ipad/tablet- kopi-modeller som er til salg nu, så kan ikke anbefale nogle.

amazon basics kender jeg ikke, det må jeg se på ved lejlighed.

spotify… har rigeligt med god musik i min egen musiksamling – så det har jeg ikke lige overvejet / kigget på!

Viser 12 svartråde
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.