Raspberry Pi Webshop › Fora › Projekter › Projekt Drivhus
Tagget: Drivhus, GPIO, Raspberry Pi
- Dette emne har 14 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 8 måneder siden af
mhn.
- ForfatterIndlæg
- 26. februar 2015 kl. 09:58 #12985
ACaalborg
MedlemProjekt:
Styring af drivhus / væksthus, med Raspberry Pi 2 B og python.
Det er målet, at alt på sigt skal automatiseres – således drivhuset passer sig selv, og kun skal serviceres ved uforudsete hændelser.
RasPi er tænkt som en server, der skal hoste et website – hvorigennem al kontrol af drivhuset foregår. Jeg er i stand til at sætte Apache, PHP, MySql og andre basis ting op – men er relativ ny udi kodning med Python, anvendelse af en RasPi generelt og det er mange år siden jeg sidst har rodet med elektronik og loddet.
Men i stedet for at tænke for meget over tingene, kan man ligesågodt komme i gang med at lære 🙂Drivhuset:
Huset et ca. 20kvm, med trempelhøjde på 1800mm og total højde af ca. 3500mm. Tagets hældning er 40grader, bredde ca. 3600mm og længden ca. 5500mm.
Huset er bygget af træ (45mm x 95mm) og der er anvendt 4mm glas.
Fra hovedhuset og ud til drivhuset er der ca. 25m i lige linje, og det forventes at al elektronik skal bo fast derude. Der trækkes 230V, Cat5 og vandslange direkte til drivhuset.
Indeholdt i projektet:
8 x motors (for opening 8 windows)
3 x temperature sensors
3 x moisture sensors
1 x humidity sensor
1 x valve for watering (on/off)
1 x fan for ventilation
1 x 230V outlet
( 1 x optional battery pack + Solar panel)
n^LED for blinking and signalingIndledende spørgsmål:
– Hvilket extension board er passende til at klare n^ antal forbindelser?
– Hvordan finder jeg ud af hvilke komponenter der passer bedst til mine behov? Det er en jungle med komponenter, og jeg kan ikke finde steder at spørge?
– Hvordan sikres det at man ikke rister sin RasPi, når der skal trækkes mere end 3,3V / 5 V rundt i systemet?
– Er det en udfordring at der er lange stræk af ledning rundt i drivhuset? Skal værdier modtaget fra sensorer justeres efter antal meter ledning?Jeg er meget interesseret i at lære mere om forbindelser til RasPi / GPIO – men det er svært at finde danske tutorials/guides, samt finde noget der har relevans for et drivhus ? Jeg har naturligvis søgt de fleste forums og læst en del op på teorien, men findes der essentielle guides eller introduktioner?
Jeg er interesseret i at handle så mange komponenter som muligt lokalt (Aalborg), og gerne et sted man kan stille tonsvis af spørgsmål samtidig? Findes dette sted?
Med håbet om lidt inspiration/ sparring
Allan
Jeg er sikker på at dette ikke er de eneste spørgsmål der kan komme i forbindelse med opstart af projektet, men jeg håber på lidt vejledning for at komme i gang. - 26. februar 2015 kl. 17:30 #13002
ACaalborg
MedlemJo tak, jeg kendte godt til dit første link.
Men som det siges: “Inden man kan gå, må man lære at kravle” – så mit første mål, er at lære mere om selve forbindelserne mellem GPIO og de forskellige komponenter der skal købes.
At kode Python, for at styre og reagere på I/O er relativt enkelt, det er selve elektronikken som er ny for mig.
/A
- 26. februar 2015 kl. 21:52 #13012
osj
MedlemDu kan jo undersøge hvor meget du kan opnå med det her print
Relæ-udgangene kan du bruge til de 220 volt komponenter du nævnte.
Der kan måske også findes inspiration her
http://www.sustainableelectronicit.org/rapporter/Automated%20Greenhouse%20Rapport.pdf - 27. februar 2015 kl. 15:45 #13036
osj
MedlemNu fandt jeg det relæ-board jeg ikke kunne finde i går
http://www.let-elektronik.dk/elektronik-butikken/relaeer/relae-board-x-8.html
For små penge får du 8 relæ-udgange.
Diagram over relæ-boardet
http://www.let-elektronik.dk/filer/produkter/K-REL-4039-IT_8Ch5VRelay_Schematic.pdf - 27. februar 2015 kl. 19:07 #13038
ACaalborg
MedlemTak for alle kommentarer.
Jeg har kigget på piface printet, men meget af bestykningen får jeg simpelthen ikke brug for. Selve RasPi skal monteres ude i drivhuset – i en så solid kasse (for at styre fugtdiffusion), at der ikke er relevans i at have diverse knapper, dioder og lign. placeret på et print. Alt interaktion med systemet bliver over http, og derfor får jeg højst brug for en kill-switch.
Jeg er bange for (fordi jeg ved at det betyder meget arbejde), at jeg måske selv skal udi at sammensætte et unikt print til formålet?? Lyder det ualmindeligt, eller ? Jeg mener, der er mange print – men jeg ville skulle sammensætte en masse for at opnå det ønskede resultat ?Jeg er stor fan af det relæ print, jeg havde kun fundet et lignende med 4 relæer – det er for mig klart en fordel at have alt på et bræt, så at sige – også rent æstetisk, når den solide kasse bliver transparent.
Men, jeg håber ikke at jeg nogen steder er kommet til at skrive at jeg ønsker 230V rundt i systemet?
Jeg sætter en stikkontakt op, således RasPi som udgangspunkt kan trække de 5V 2A konstant. Deruover kan den føde andre installationer, hvis det er nødvendigt – men det er givet, at jeg ønsker systemet så lavt forbrugende som muligt, og på sigt drive sig selv via solcelle og batteri./A
- 28. februar 2015 kl. 10:48 #13050
osj
MedlemDe 220 volt var afledt at “1 x 230V outlet”, men det er fint bare
at bruge 5v og 12v.Jeg ville nok lade Raspberry pi-en + 5V 2A strømforsyningen være
“En enhed”.
“Drivhus-boksen” ville jeg strømforsyne med en ATX-pc strømfosyning,
(gerne genbrug), da bæser – og vinduesmotore vil trække en del strøm.“8 x motors (for opening 8 windows)”, lyder dyrt, jeg ville nok prøve
om ikke 1 motor, kan åbne de 8 vinduer.12 v magnetventil
http://dk.rs-online.com/web/p/magnetventiler/0342023/temperatur-censor DS18B20
http://www.let-elektronik.dk/let-elektronik/sensor/temperatur/ds18b20-digital-termometer.html12 v Blæser
http://www.pc-elektronik.dk/shop/productinfo.asp?id=14628Sådan en “fladkabet til skrueterminal”, kunne også være praktisk,
https://labmaster.com/products/baseboard_st40/html/baseboard_st40.html
men kan den findes i DK? - 1. marts 2015 kl. 08:44 #13066
ACaalborg
MedlemJa, det var blot for at synliggøre at der kommer en fase 2p ud til selve drivhuset – så der er kræfter nok at arbejde med 🙂
Jeg har ikke rigtig kunne finde så meget information omkring motorer. Der er mange, rigtig fine at vælge mellem – men der står intetsted hvad de kan klare af last? Altså, et trævindue med 4mm glas, vejer vel ca 10kg (har ikke afprøvet) – der skal relativt meget moment til at tvinge det op? Derfor tænkte jeg en motor pr. vindue.
Men, det er muligt at koble 4 vinduer samme og åbne simultant. Det ville bare kræve en installation i huset, der forbinder alle vinduer med løftestænger.
Jeg tror jeg starter med at få målt temperatur, tændt for vand og lign først – og så tager jeg hjernegymnastikken om tagvinduer lidt senere 🙂Ventilen du anfører ser god ud. Jeg har fundet nogle – men mange af dem 5V, og de står til at “kunne styre forsyningen af en kaffemaskine”. Det gav mig ikke indtryk af om det kunne arbejde med vandværkstryk. Jeg kan ikke gennemskue konsekvensen af 12V istedet for 5V, men jeg tænker det kommer, når der skal laves diagram 🙂 (Findes der i øvrigt et stykke opensource software til design af diagrammer?)
Termostaten havde jeg godt set – og netop bare valgt den med 1m ledning, da jeg alligevel skal have trukket flere længder.
Jeg vil tro tiden er inde til at sammensætte lidt dele – at skitsere. Jeg tror jeg er nødt til at inddele projektet i et par faser, for ikke at fare vild.
Men tak for sparringen – mon ikke der dukker flere spørgsmål op løbende 🙂 - 1. marts 2015 kl. 19:54 #13076
osj
MedlemOpensource software til design af diagrammer:
http://www.electroschematics.com/2249/pcb-design-software/
Der er ingen problemer i at bruge 12v komponenter, da dit relæ print
adskiller de 5v og 12v helt fra hinanden.
Tag solcelle og batteri (12v?) med i dine overvejelser, så det bliver let at skifte over.
Har man 12v, skal der bare en
http://www.pc-elektronik.dk/shop/productinfo.asp?id=7159
til, for at lave 5v til Raspberry pi-en.
Er tomaterne sået? - 2. marts 2015 kl. 18:10 #13114
ACaalborg
MedlemDet ser fornuftig ud til diagrammer – indtil videre har jeg bare en bunke papir og en masse mindmaps 🙂 Det virker ikke helt efter hensigten.
Nej, jeg havde godt luret at jeg får brug for komponenter der kører 12V, og jeg har helt klart solcelle i tankerne mht. forsyning.
Netop det med at tænke frem er essentielt, fordi jeg på sigt får en del forbindelser at styre. Så jeg orker ikke at kode en masse, for senere at skrive koden om fordi jeg ændrer på I/O pins. Derfor et nødvendig udvidelsesprint, så jeg har rigelig med mulige forbindelser.Nej, dog ikke – indenfor en måned er det ved at være tid til at så. Dog indendørs det første stykke tid 🙂
Men det kommer også til at passe med at glasset er sat i til den tid 😉 - 2. marts 2015 kl. 18:11 #13115
ACaalborg
Medlem… og lige en sti til billede at drivhuset pt.
- 2. marts 2015 kl. 20:32 #13120
mhn
MedlemJeg har vandet drivhus med en 50 krs 12V ventil i nogle år efterhånden. 🙂
http://www.zwaves.dk/forum/viewtopic.php?f=1&t=1343&p=6525&hilit=drivhus#p6525
Jeg har købt en ekstra, fordi jeg frygtede for kvaliteten. Men den kører bare fint derud af. Den bliver taget ind om vinteren, når drivhuset sover.
Mvh
Morten - 2. marts 2015 kl. 20:57 #13122
osj
MedlemFint drivhus. En af mine bekendte, har et lignende hus. Han har ladet
gavlene være vinduer. Altså 2 store trekant vinduer, med hængsler i bunden, som vipper ud foroven når de åbner.På min linux, har jeg lige installeret “gEDA” og “Kicad”, så jeg vil
forsøge at tegne motorstyringen til en vindues motor.Der findes nogle fantastiske motorer, men desværre er de også meget
dyre
https://www.pololu.com/product/2313
Er man fiks på fingrene, kan noget lignende godt bygges af løsdele - 4. marts 2015 kl. 08:59 #13159
ACaalborg
MedlemJa, jeg har også haft gavl vinduer i tankerne. Men af æstetiske grunde valgt de 4 tagvinduer på hver tagflade – og så er tanken at en ventilator skal monteres i “gavltrekanten”, således den kan ventilere i længderetningen ved overtemperaturer. Men princippet er så vidt det samme tænker jeg.
Jeg har godt set prisen på aktuatorer, og jeg tror derfor også at det må være en projekt til næste forår 🙂 Jeg vil gerne have det hele bygget og testet om det er rentabelt. Derfor er det essentielle for mig at sørge for vanding og sikre temperaturen, om ikke andet så hvertfald logge temperaturen og bruge statistikken senere.
Den ser ud til at være fornuftig den ventil, jeg er ikke bekymret for udseende af montagen 🙂 Den bliver monteret i selve drivhuset, og forventes ikke at være synlig 🙂
Nu nævnes der noget med at tage ind til vinter – det havde jeg ikke lige tænkt over, er det noget man gør med alle komponenterne?
(der bliver naturligvis lukket for alle udv. tapsteder indefra) - 16. marts 2015 kl. 00:59 #13401
asm7100
MedlemDS18B20 kan fåes som smaples direkte hos leverandøren, brug evt google 🙂
- 16. marts 2015 kl. 18:45 #13417
mhn
MedlemJeg er bekymret for frost sprængning, derfor tager jeg ind om vinteren.
Det kan nok overleve ude, hvis man er sikker på, der ikke er vand i.
DS18B20 købes på Ebay. 🙂
- ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.