Raspberry Pi Webshop › Fora › Projekter › Raspberry PI + Motion = Langsom video der hakker
- Dette emne har 13 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år siden af
mortenbirkelund.
- ForfatterIndlæg
- 14. maj 2014 kl. 18:53 #8901
mortenbirkelund
MedlemHej Allesammen. Jeg har fulgt denne guide til at opbygge et sikkerhedskamera med motion.
http://www.codeproject.com/Articles/665518/Raspberry-Pi-as-low-cost-HD-surveillance-cameraDet er meningen at det skal bruges på arbejde, både med livestream men også med mulighed for at dokumentere hvis der sker noget.
Jeg har fået sat det hele op, og det hele virker nu. Der var lidt problemer med at jeg ikke kunne afspille videoerne, men efter at jeg ændrede formatet til mpeg4 så virker alt fint.
men men men..
Videoen køre absolut ikke flydende. Hverken på livestream, eller i filerne. Jeg havde troet at man kunne få en nogenlunde flydende videostream ud af det, men det er ikke lykkedes mig. Er der nogen der kan hjælpe til hvad jeg kan ændre?Hvis i skal bruge nogle oplysninger omkring setup eller konfiguration så sig til og så stiller jeg alt nødvendigt til rådighed. Men det er lavet efter guiden.
- 15. maj 2014 kl. 00:15 #8905
osj
MedlemHej.
Har du sat framerate til 2 i configfilen
framerate 2
Er opløsningen 1280×720. kan du evt prøve at sætte den ned til 640×480
så den lille 700 mhz cpu, har en chance for at følge med.osj.
- 15. maj 2014 kl. 10:20 #8908
mortenbirkelund
MedlemDet var selvfølgelig en mulighed men det der undre mig er at det ikke er noget problem for hverken kamera eller cpu’en at følge med hvis jeg optager en video via raspivid -o video.h264 -t 10000
Så bliver det en fin og flydende video uden problemer. Jeg havde håbet at jeg kunne få det samme via motion. - 15. maj 2014 kl. 11:01 #8909
mortenbirkelund
MedlemJeg har nu sat resolutionen ned, og det har hjulpet. Men det er slet ikke lige så flydende som vis det er optaget uden om motion
- 15. maj 2014 kl. 19:36 #8913
osj
MedlemEr det ikke GPUen,der gør arbejdet, når du optager video med
raspivid -o video.h264 -t 10000, – eller tager jeg fejl.Hvordan er kvaliteten hvis du prøver med
ffmpeg -f video4linux2 -s 640×480 -i /dev/video0 out.avi
ctrl c, stopper optagelsen.Kør evt
så du kan se cpu belastningen, under de 2 optagelser.Jeg har desværre ikke en raspberry, men en masse andre linux-installationer.
osj.
- 19. maj 2014 kl. 23:26 #8935
mortenbirkelund
MedlemHej
FFmpeg er en gammel kommando. Jeg får den flg. besked
[email protected] ~ $ ffmpeg -s
ffmpeg version 0.8.10-6:0.8.10-1+rpi1, Copyright (c) 2000-2013 the Libav developers
built on Mar 22 2014 02:13:15 with gcc 4.6.3
*** THIS PROGRAM IS DEPRECATED ***
This program is only provided for compatibility and will be removed in a future releas e. Please use avconv instead.
Missing argument for option 's'
Når jeg køre “top” imens motion køre, kan jeg se at den bruger omkring 97% cpu når der er bevægelse på kameraet.
Køre jeg til gengæld Raspvid så bruger den omkring 7-8%…
Kan det virkelig passe at motion simpelthen bare er så krævende at PI ikke kan følge med til at afvikle programmet, eller skal jeg måske ind og lede i indstillingerne for noget der er indstillet helt forkert?
- 20. maj 2014 kl. 12:26 #8939
osj
MedlemFFmpeg er måske gammel, men det er den motion bruger, i config-filen.
Kan du ikke optage en “out.avi” med:
ffmpeg -f video4linux2 -s 640×480 -i /dev/video0 out.avi
– og se cpu forbruget.
Om man kan få motion til at bruge avconv eller Raspvid i stedet for
ffmpeg, ved jeg ikke.os.
- 20. maj 2014 kl. 12:43 #8940
mortenbirkelund
MedlemFørst får jeg denne fejl
Failed to set value '640×480' for option 's'
Når jeg så fjerne -s 640X480 så får jeg istedet denne fejl
[video4linux2 @ 0xe3e660] Cannot open video device /dev/video0 : No such file or directory
- 20. maj 2014 kl. 12:45 #8941
osj
MedlemLøsningen er måske her, motion + Raspvid:
http://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?t=45574&p=481912os.
- 23. maj 2014 kl. 12:28 #8964
mortenbirkelund
MedlemJeg vil nu fortrække hvis det kunne køre over motion. Men jeg har prøvet og jeg kan se at der ikke engang bliver optaget en video selvom jeg smider raspvid ind under on event start..
Jeg er ved at gå ud af mit gode skin. Kan det være fordi at motion simpelthen ikke er kompatibelt med raspberry pi, og det derfor er lidt af en workaround der har fået det til at virke?
- 24. maj 2014 kl. 20:01 #8980
osj
Medlemhej morten
Jeg har leget lidt med “motion”, på min alm. linux installation.
I motion.conf filen er indstillingen:
# Maximum number of frames to be captured per second.
# Valid range: 2-100. Default: 100 (almost no limit).
framerate 2Med “framerate 2”, får jeg også en ret ujævn video-strøm.
“framerate 5”, giver et langt bedre resultat.Hvor meget lager-plads har du. Hvis kameraet er opstillet
i et befærdet område, bliver det hurtigt til store mængder data.osj
- 24. maj 2014 kl. 20:23 #8982
mortenbirkelund
MedlemJeg har også framerate sat til 5.I øjeblikket står kameraet herhjemme i min stue hvor jeg tester det for at optimere. Så til det lille antal videoer der bliver gemt er den 250 GB harddisk rigeligt. Mit problem er dog at CPU forbruget ryger op på omkring 95-99% når motion opdager bevægelse. Jeg er lidt i tvivl om helt præcist hvad det er der er galt. Når der ikke er bevægelse så er CPU forbruget på omkring 25-40%
Jeg har et par tanker
1. Jeg har tilsluttet en ekstern harddisk som permanent er mounted under /mnt
Videoen bliver gemt i /mnt/camshare
Jeg ved ikke om det er denne forbindelse der kan være langsom. Jeg tænker at jeg vil prøve at ligge videoen et andet sted og se om det kan være forbindelsen til usb harddisken der kræver så meget. Jeg ved dog ikke lige helt hvor jeg skal gemme videoen henne da jeg ikke er så meget inde i linux filsystem. Jeg kunne evt bare gemme den under /home/pi/.. SÅ skal jeg bare have givet brugergruppen motion rettigheder til den mappe.2. Alternativt tænker jeg på at slå video funktionen fra sådan at der ikke blive gemt en video. Så jeg kan se om det er selve motion detection eller om det er selve video funktionen der bruger cpu.
- 24. maj 2014 kl. 21:29 #8983
osj
MedlemPå min installation gemmes filerne i
/usr/local/apache2/htdocs/cam1/ mappen.
Motion bruger ca 40% af cpu kraften.
Det er en Intel(R) Pentium(R) M processor 1.50GHz.osj
- 25. maj 2014 kl. 13:55 #8989
mortenbirkelund
MedlemJa okay. Raspberry pi er jo også kun på 700 mhz. Har sat den op til 800. Det kan være at jeg bare skal give den gas og lade den køre 1 ghz. Det værste der sker er jo at Raspbeery pi bliver ustabil og jeg må sætte den ned igen.
Jeg ved ikke helt om det bare er grundet den lille CPU, at det ikke bliver bedre. Jeg synes bare ikke jeg kan se noget om i guiden at det skulle være et problem for Raspberry pi at afvikle Motion.
- ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.