Raspberry Pi Webshop › Fora › Projekter › RaspberryPi til medie center
Tagget: RaspberryPi mediecenter XBMC
- Dette emne har 10 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 2 måneder siden af
Zenny.
- ForfatterIndlæg
- 7. august 2013 kl. 11:38 #5806
Zenny
BlokeretHey Forum!
Jeg har lige oprettet en bruger nu idag, fordi jeg godt kunne tænke mig at bruge en RaspberryPi til mit mediecenter hjemme i stuen. Jeg har derfor et par spørgsmål herom.
Jeg har i forvejen en synology stående, hvor jeg har installeret sabnzbd, sickbeard, couchpotato og subliminal. Så det er der styr på.
– Skal man installere XBMC’s eget styresystem, eller skal man installere f.eks. Linux og så installere XBMC på det.
– Hvilken RaspberryPi skal man købe? Kan se der er kommet flere forskellige (troede kun der var 1). Tænker det måske er den her jeg skal købe?
– Kan RaspberryPi sagtens køre XBMC og video filer som .mkv i 1080p osv. uden at det lagger?
– Hvilken fjernbetjening skal man købe som virker godt med RaspberryPi og XBMC? Har lige nu et diNovo Edge tastatur, men vil gerne have en fjernbetjening også 🙂Er der andet jeg skal være opmærksom på som i har lært efter opsætning af jeres RaspberryPi mediecenter?
Mvh.
Anders Jytzler - 13. august 2013 kl. 13:31 #5850
JKN
KeymasterHejsa!
Det lyder spændende, og jeg er sikker på, at du bliver glad for det!
1. Du installerer en af XBMC distributionerne fra http://raspberrypi.dk/downloads/ – tag eksempelvis Raspbmc. Der er en række distributioner, der kører XBMC, men der installeres ikke “XBMC oven på et Linus styresystem.”
2. Jeg vil klart anbefale model B til denne anvendelse, da du har dobbelt så mange ram, hvilket du bl.a. vil kunne mærke i navigeringen rundt i systemet.
3. Det kan sagtens lade sig gøre, men du skal være opmærksom på en eventuel netværksforbindelse (kan se du nævnte NAS harddisk). Der vil jeg til hver en tid anbefale kablet forbindelse.
4. Vi sælger en række tastaturer i shoppen, men hvis du vil bruge en decideret fjernbetjening kan jeg anbefale at købe FLIRC og så opsætte den med din almindelige fjernbetjening til fjernsynet.
Mht. det sidste håber jeg, at andre brugere evt. vil byde ind. Held og lykke med projektet!
- 3. september 2013 kl. 10:06 #5998
Kriss3d
MedlemJeg har selv min R-PI kørende som mediecenter (har lige fået 3d printet en kasse – butt ugly men den virker)
Du kan installerer OpenELEC eller Raspbmc. Det er alt du behøver. Men prøv da endeligt de forskellige distroer. Du henter et image og kyler det på et SD kort. – eller hvis du har flere kan du jo bytte lidt rundt.
Du burde helt klart købe den seneste Raspberry der er model B. Den med 512MB ram. Den kan fint klare det meste.
Jeg har selv konverteret flere dvder – især dem med film til ungerne – som MKV format og det funger fint. Nu er det en skodrouter jeg har men jeg har da set streamet 720P film fra nettet.Som fjernbetjening bruger jeg yatse app til android. Eller bare fjernbetjeningen til tvet. Jeg har ikke lige haft held med at få diNovo mini til at virke på raspbmc men det kan sikkert nok fungerer.
- 3. september 2013 kl. 11:46 #6000
Zenny
BlokeretTak for det gode forslag!
Jeg har nu købt B modellen, og sat Raspbmc op på den. Jeg bruger lige pt. min DiNovo edge tastatur som fjernbetjening, men jeg skal helt sikkert have købt en anden.. Overvejer lidt at købe den USB ting, så jeg kan bruge min fjernbetjening. Så skal jeg ikke til at have flere fjernbetjeninger liggende.
Hvad synes i er det fedeste ved XBMC? Udover selvfølgelig at streame film og serier fra sin NAS 🙂
– Jeg er utroligt glad for Subtitle download funktionen, da jeg ikke kan få min NAS til at hente subtitles med ned.Er der mulighed for at streame sport? Her tænker jeg hovedsagligt Superliga kampene, og også gerne Premier League, La Liga og Bundesligaen.
– Er det en mulighed at få fat i et YouSee login, og så bare bruge det til at streame alt igennem XBMC? - 4. september 2013 kl. 07:20 #6006
mhn
MedlemJeg bruger DR NU player meget på XBMC.
- 4. september 2013 kl. 11:18 #6014
Zenny
BlokeretJa, det kan jeg vel se, fordi jeg betaler til dem igennem DR Licens. Men hvis man nu f.eks. gerne vil se rigtig TV, kan man så få fat i login til noget YouSee eller andet?
Lidt off topic, så har jeg her til morgen opdaget at mit fjernsyn, forstærker og RaspberryPi tænder af sig selv.
Har lige tegnet et billede af hvordan det hele er sat sammen. Det kan være der er noget galt med opsætningen. Billede herOgså off topic. Er der nogen der har fifs til at få Raspbmc til at køre mere flydende? F.eks. hardware acceleration, nyt skin, og andre småting.
ELSKER MIN RASPBMC OG SYNOLOGY!!! :DDD
- 5. september 2013 kl. 08:59 #6022
Kriss3d
MedlemØhmm Hvilken usb ting er det du snakker om så du kan bruge din fjernbetjening ?
Hvis du har en rimelig ny fladskærm (tv) så kan du meget tit bare bruge din fjernbetjening direkte. Når du booter din raspbmc op så prøv at kig om der dukker en popup op med “Pulse-Eight” tilsluttet (hvis du altså har sat din Raspberry til via HDMI)Prøv evt når din raspberry kører og du kan se interfacet på tvet at tryk på piletasterne til siden og op og ned der næsten altid sidder på fjernbetjeninger og se om der sker noget.
Og Zenny.. Prøv at google efter “icefilms addon raspbmc” og prøv at installer det addon. Jeg tror du vil kunne li den. (Det samme med “1channel addon”
Ellers smid gerne en PM så skal jeg prøve at forklarer.
Jeg mener også der er yousee addons til raspbmc - 6. september 2013 kl. 12:11 #6031
Zenny
BlokeretJa, fandt lige ud af det med fjernbetjeningen. Det er jo genialt! Istedet for at skulle have tastatur og flere fjernbetjeninger liggende.
Prøver lige at kigge på icefilms og 1channel 🙂
Du har ingen ide til hvorfor min Raspbmc bare starter af sig selv lige pludselig? Den er ofte tændt når jeg kommer hjem fra arbejde. Og det er jo ikke meningen at den skal stå og køre hele tiden+tænde for mit fjernsyn, når jeg i forvejen har sat strømmen til TV’et, så Raspbmc først starter når jeg tænder TV’et.
- 6. september 2013 kl. 14:23 #6033
Kriss3d
MedlemDet lyder mystisk. Selv har jeg problemer med at hvis min rasp står natten over med raspbmc så er skærmen sort næste dag og den reagerer ikke på noget som helst. Kun en hard reset virker (tage strømmen et minuts tid)
Men det lyder mærkeligt at den tænder af sig selv.
- 9. september 2013 kl. 10:28 #6047
Kriss3d
MedlemEDIT: Den seneste udgave af Raspbmc lader til at virke uden at fryse om natten.
- 9. september 2013 kl. 12:07 #6049
Zenny
BlokeretDet er desværre ikke det der er mit problem. Mit problem er at min Raspbmc selv starter i løbet af natten, og i løbet af dagen mens jeg er på arbejde. Så både fjernsynet, forstærker og raspbmc står og kører. Jeg har en timer på fjernsynet, så den slukker efter 3 timer uden aktivitet, så jeg er ikke sikker på om den tænder hver nat, men det går jeg ud fra at den gør.
- ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.