Raspbmc

Tagget: ,

Viser 23 svartråde
  • Forfatter
      DKKLH
      Medlem

Hej
      Jeg har netop i dag modtaget min Raspberry Pi model B fra RS efter 10 ugers leveringstid……….

Jeg har installeret Raspbmc på den og Xbmc delen kører perfekt… lige indtil jeg vil afspille noget..
      Avi filer lagger vildt og mangler synkronisering
      ISO image af DVD afspiller kun lyden (kan forstå at man kan tilkøbe Mpeg2 codec for et beskedent beløb)
      MKV filer (har kun prøvet med HD 720p) lagger ca. hver 5 sekund..

Nogen der har idéer til, at jeg kan få det til at spille uden lag??

Er total newbie til linux så gerne en n00b guide… 🙂

På forhånd tak!

Hvilken strømforsyning bruger du?
      Rpi er kendt for at være sart med pwr/kabling, ikke mindst hvis der usb-wifi.
      Der skal være mindst 4,8 V imellem TP1 og TP2 under drift.

//finn

DKKLH
      Medlem

Reinstallerede Pi’en sent i aftes og siden har den kørt fint – må åbenbart have haft gjort et eller andet forkert første gang.. Jeg har brugt både den strømforsyning jeg købte med fra RS samt via usb fra tv’et.

Jeg kan dog ikke få 1080p til at køre, den lagger ca. hvert 5 sekund.. Ved du om det ville ændre på situationen, at køre OpenELEC frem for raspbmc??

Smasher
      Medlem

Jeg kan dog ikke få 1080p til at køre, den lagger ca. hvert 5 sekund.. Ved du om det ville ændre på situationen, at køre OpenELEC frem for raspbmc??

Jeg bruger Raspbmc, og har ikke oplevet nogle af de problemer. Den afspiller alle mkv fint.
      Endda en 38 GB mkv, men der skal den så helst køres over NFS i stedet for samba.

Det eneste den har problemer med, er dvd video/iso filer, især dem med menuer, der kommer kun lyd og intet billede. Og det ser ikke ud til det bliver fixet i den nærmeste fremtid 🙁
      Har enkelte dvd rips uden menu, de virker fint.

DKKLH
      Medlem

Smasher –
      Hvordan fik du NFS til at virke – Når jeg vælger den, sker der nada.. hvis jeg vælger SMB kommer der fint en valgmenu op som jeg kan fortsætte fra

DKKLH
      Medlem

Ahhh fik selv løst det ud fra en anden tråd.. Skulle selvfølgelig lige aktivere NFS på min NAS 🙂

Smasher
      Medlem

Nu ved jeg ikke om det er fra computeren eller hvor du opretter NFS mapper, men det er lidt besværligt at få til at virke med f.eks Synology NAS.
      Der skal man SSH ind og ændre i opsætningen.
      Der kan man følge denne guide :
      http://wiki.xbmc.org/index.php?title=Network_Filesystem_(NFS)#NFS_sharing_from_commercial_NAS_systems_such_as_Synology_or_QNAP

kulhydrat
      Medlem

DKKLH, har du fået løst dit problem?

Jeg har samme problem med lag ca. hvert 5. – 10. sekund. Den opleves som en meget kort pause som desværre ødelægger oplevelsen.

Jeg har købt min strømforsyning her på raspberry.pi.dk’s shop.

Det sker med 720p film via Synology nas over SMB, men jeg har også forsøgt at ligge en video over på sdkortet, og dette har samme problem.

DKKLH
      Medlem

Ja, jeg har fået løst det..
      Under System – Indstillinger – System – Lydudgang
      slog jeg DTS Understøttet reciever fra (Har et Philips TV med Soundbar og var desværre ikke klar over, at de havde fravalgt DTS codec på TV’et, uvist af hvilken grund, før jeg købte det.

Det løste mit problem med 720p men ikke problemet med 1080p

Jeg konverterede MKV filen til Dolby Digitale (AC3) og så kunne jeg afspille 1080p uden problemer…… og dog… efter konverteringen blev lyd niveauet fra filmen meget lav… det kunne jeg løse ved at slå Dolby Digital (AC3) understøttet reciever fra (samme sted i XBMC som med DTS) så afspilles filmen men normalt lydniveau.

DLNA droppede jeg meget tidligt de den slet ikke afspille lyd når filmen var med DTS, og DLNA understøtter heller ikke undertekster eller ISO filer.

Overvejer at købe en BluRay afspiller og har så en idé om at jeg kan køre Raspberry Pi’en over den og så måske få DTS lyden med… men har ikke undersøgt det endnu…. Nogen der måske kan hjælpe med et svar der?

DKKLH
      Medlem

Hov, glemte lige at skrive at jeg stadig kører det via SMB – kunne forstå at NFS kun gav bonus ved meget store filer…

Smasher – Jeg fjerner menu’en fra alle mine film med CloneDVD2, så det problem har jeg ikke.

Smasher
      Medlem

Raspberry Pi kommer MÅSKE med en DTS licens man kan købe, her i mellem jul og nytår, det håber jeg 🙂

Ellers er det vist bedst uanset om man kobler til tv eller forstærker, at sætte lyden til 2.0 i xbmc, så den ikke prøver på at decode dts

DKKLH
      Medlem

Smasher – Lavede lige en hurtig test af dit råd ang. 2.0 lyd og det virker umiddelbart til at den så afspiller 1080p uden at jeg behøver at konverterer. Skal nok lige komme med en tilbagemelding når jeg har fået det ordentligt testet.
      Det kunne jo være rigtig godt såfremt der kom en DTS licens – det vil jeg da krydse fingre for 🙂
      Glædelig jul til jer alle!!

Smasher
      Medlem

Lyder godt hvis det har hjulpet 😀

Selvom den står til 2.0 og man kører den i en 5.1/7.1 receiver, får du stadig digital lyd, 5.1/7.1 osv. Men det skal være forstærkeren der dekoder dts, ikke pi.

MEN hvis den dts licens kommer til salg nu her (den gør på et eller andet tidspunkt) så kan pi også klare det, gennem gpu’en.
      For nogle mkv’er indeholder jo kun 5.1 DTS lyd nu om dage 😉
      Og understøtter tv’et det ikke, så får man vist ikke den rigtige lyd.
      Har ikke testet direkte i tv endnu.

Gør jeg nok i løbet af de næste par dage, da jeg får en ekstra her i julegave i aften 😉 hehe

DKKLH
      Medlem

kulhydrat – Jeg trækker strømmen fra TV’et (microusb)

Smasher – Tillykke med den dejlige julegave du får 😉

DKKLH
      Medlem

Smasher – Desværre var det ikke nok at sætte lyden til 2.0 🙁
      Jeg må nok sætte min lid til DTS codec’et kommer til salg her mellem jul og nytår.

Smasher
      Medlem

Nej, tænkte nok at enten receiveren eller tv’et skal kunne dekode dts, og det kan de fleste tv nok også 🙁

kulhydrat
      Medlem

Jeg har stadig problemer med lag efter hvert 5. sekund ved afspilning af 720p mkv 🙁

Har forsøgt at udskifte strømforsyningen med usb fra fjernsynet.
      Har forsøgt at ændre fra SMB til NFS.
      Har forsøgt at ligge en mkv direkte over på sdkortet og afspille ‘lokalt’
      Har forsøgt slå DTS/AC3 lyd fra. Har sat den til 2.0 højtalerkonfiguration.

Det eneste jeg føler, at jeg har tilbage at prøve, er at udskifte min Pi med en 512mb udgave, men 256 mb udgaven burde kunne klare det, efter alt hvad jeg har læst på nettet…

Nogle der har andre ideer?

DKKLH
      Medlem

…. eller kryds fingre for at DTS codec’et snart kommer 🙂

kulhydrat
      Medlem

Jeg tror, at jeg har løst mit problem.

Fandt svaret på denne side: http://openelec.tv/forum/68-audio/43659-how-to-play-dts-movies-with-raspberry-pi-without-stutters–enabling-passthrough

Det tyder på at mit Samsung fjernsyn (UE46ES7005) kan dekode DTS.

Men for at tvinge den til at gøre det, skal man skrive følgende i /boot/config.txt:
      hdmi_force_edid_audio=1

Det her program er genialt til at lave DTS til AC3
      http://www.videohelp.com/tools/PopCorn-MKV-AudioConverter

Håber det kan hjælpe lidt indtil i får jeres problem løst

DKKLH
      Medlem

Tusind tak, Michael 🙂

Adur
      Medlem

En løsning kunne måske også være at bruge Plex og PleXBMC addon. Jeg har ikke selv prøvet det endnu, men der er en her der har haft held med det:
      http://forum.stmlabs.com/showthread.php?tid=1036

Adur
      Medlem

Nu har jeg prøvet Plex Media Server (plexapp.com) sammen med XBMC add-on’en PleXBMC: http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=92310&pid=733395#pid733395

Det virker faktisk meget godt. Kræver naturligvis at man har en computer tændt, og det er måske ikke lige det der er tanken med RPI + NAS. Men det kan jo være en midlertidig løsning indtil vi får HW-dekodning af DTS 🙂

DKKLH
      Medlem

Tak for dit indspark Adur.
      Har egentlig sat det lidt på standby indtil der forhåbentligt kommer en codec løsning..
      Indtil da skifter jeg mellem DLNA (MKV 720 og 1080p) samt RPi/XBMC (ISO og Avi) men på et eller andet tidspunkt slipper min tålmodighed nok op og jeg investerer i en mediaplayer (Popcorn Hour eller lign.)

Viser 23 svartråde
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.