Raspberry Pi Webshop › Fora › Projekter › Spørgsmål – Simpel mediaserver
- Dette emne har 10 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 4 måneder siden af
Cykelsmeden.
- ForfatterIndlæg
- 21. september 2012 kl. 22:34 #915
Kriss3d
MedlemJeg har et spørgsmål omkring R-PI
Jeg har en del erfaring (også med linux generelt) og er blevet spurgt af nogle venner om jeg kunne skaffe en computer der skulle fungere som alm mediaserver.Den skal i bund og grund vel blot kunne gå på nettet og kobles til deres tv via HDMI.
Den skal vel tilsluttes noget trådløst keyboard/mus samt en ekstern harddisk.
Ville det være muligt og nemt at tilslutte ? Eller er den for langsom til at fungere optimalt (her tænker jeg på f.eks at afspille film i fuld HD) ?
Umiddelbart kunne jeg forstille mig at ved at have en ekstern harddisk til film og VLC player kunne det lade sig gøre. Men hvad siger i der allerede har en R-PI ?
- 23. september 2012 kl. 01:08 #918
skoleskibe
Medlemopenelec xbmc kører ganske fornuftigt, selv uden overclocking, og CEC fjernstyring via tv’ets fjernbetjening virker ganske udemærket, så du ku jo prøve det.
IMG og FAT filer eks hos
http://sparky0815.de/openelec-download-images-fat-files/
MVH
- 24. september 2012 kl. 09:26 #920
hjorken
MedlemDu kan også bruge XBian eller Raspmc!
- 21. november 2012 kl. 09:33 #1601
Michael Klit
MedlemFolk som ikke er linux “nørder” vil finde Raspberry PI langsom og elendig. Der er så mange børnesygdomme som ikke gør den egnet til mediacenter.
Så skal man huske på den kun kan hard decode H264, så alle andre formater skal enten kodes om til H264 eller software decodes, og der er 700mz arm CPU bare ikke hurtigt nok.man vil være meget bedre tjent med en Atom + Ion mediacenter. så får man en platform der kan det meste og som folk føler sig hjemme i (Windows)
- 18. december 2012 kl. 17:12 #2386
Cykelsmeden
MedlemFolk som ikke er linux “nørder” vil finde Raspberry PI langsom og elendig. Der er så mange børnesygdomme som ikke gør den egnet til mediacenter.
Nu spørges til en “simpel” medieserver, og der ser raspbmc ud til at være fuldt dækkende, og er endog installeret under 15 min. Den er tilsyneladende lige så stabil som mit jailbreakede atv2
Så skal man huske på den kun kan hard decode H264, så alle andre formater skal enten kodes om til H264 eller software decodes, og der er 700mz arm CPU bare ikke hurtigt nok.
Hvilket ikke er den fulde sandhed mere, da man for < 5usd kan tilkøbe mpg2 licens, som åbner for chippens hardwaredekoder.
Har dog ikke testet endnu, men antager det er samme dekoder som i atv??//finn
- 20. december 2012 kl. 06:43 #2436
Michael Klit
MedlemJo men for 600kr kan du få en WD TV som bare virker, og med fjernbetjening, trådløst netværk, optical out og alle kan finde ud af den og den lider ikke i samme grad af dårligt netværk og USB problemer som Raspberry gør.
Hvad dekoder der sidder i og hvordan den virker må du nok hellere spørge Broadcom om da de er de eneste der helt ved det.
Men altså en mpg2 licens vil jo kun gøre dig i stand til at se DVD film. og en VC-1 licens vil gøre dig i stand til at se BluRay der bruger det codec. Hvad så med alle de andre formatter den ikke tager ?
Min pointe er bare at Raspberry out of the box langt fra er et media center. Der findes løsninger i samme prisleje som fungerer meget bedre. Raspberry er uden tvivl en billig computer til børn og et fedt stykke legetøj for folk der vil rode med Linux. - 21. december 2012 kl. 01:28 #2471
JKN
KeymasterFor at undgå videre diskussion vil jeg nævne, at det altid er en smagssag, når du stiller lignende produkter op. Faktum er, at utrolig mange finder Raspberry Pi helt super som lækkert mediecenter og hverken langsom, “med børnesygdomme”, “elendig” eller hvad du ellers kalder den. Tilsyneladende også det store flertal 🙂
- 23. december 2012 kl. 15:06 #2511
Cykelsmeden
MedlemFor at undgå videre diskussion
Undskyld, men er det ikke netop hele ideen med et forum?
– eller har jeg misforstået noget?om ikke andet, er det jo af indlæggene fremgået at der er forskellig opfattelse af produktets ydeevne o brugbarhed. 🙂
//finn - 29. december 2012 kl. 08:19 #2612
Michael Klit
MedlemDet er ikke for at nedgøre PI eller andet, men der er overhovedet ikke bred enighed om at den er et godt mediacenter, det fungerer, men det gør ATV også og det vil jeg så heller ikke kalde et godt mediacenter på grund af sin ringe understøttelse af formatter.
PI er en fantastisk maskine og jeg skal da have mange af dem, også som mediacenter hos ungerne, men i stuen er den simpelthen ikke god nok til mit behov. Et mediacenter skal virke “out of the box” med mindre man altid lige har en “nørd” i baghånden.
Som NAS server til ens media centre er den dog fuldstændig genial og vi ville slet ikke kunne undvære den her hjemme efter den er blevet sat op til at hente ting, pakke ud og smide dem i mapper, kører fælles drev og streame film/serier.Det er et spørgsmål om hvad man vil have, vil man have et mediacenter som virker og som man aldrig skal rode med selv og som jævnligt bliver opdateret uden indblanding fra brugerens side. eller vil man have noget man kan nørde med og og hente codecs til og tweake, få grå hår af nogen dage og andre dage være helt op at køre over at det man fik grå hår af nu virker.
- 1. januar 2013 kl. 12:32 #2661
Kriss3d
MedlemJeg kan melde at jeg fik den her i julegave (nu købte jeg den selv på min kærestes vegne så jeg måtte pænt spille overrasket ) Men anyway så har jeg kun haft lidt tid til at lege med den.
Jeg smed Raspbmc på den og var overrasket over hvor godt den kører selvom det er på klasse 2 kort.
Jeg har stadig ikke fået smidt den i en kasse endnu så jeg har kun skåret et par huller i den papæske den kom i. Bare til jeg får mulighed for at fræse en kasse ud.Som egentlig mediaserver har jeg ikke haft den oppe og køre endnu. Jeg har kun testet den lidt med et par streaming services og endda fået installeret 1channel addon så jeg har set lidt film på den af den vej og der fungerer den ganske fint. Lidt langsom til at søge på 1channel men det er pga kortet tror jeg.
Jeg mangler stadig at få sat transmission helt op så den også kan stå og hente torrents.
Optimalt set vil jeg vel have redirected porten så jeg fra mit arbejde kan smide en torrent op til den som den kan hente.Nu hvor jeg har fået den og set hvad den kan gøre har jeg pludseligt 100 forskellige ting jeg gerne ville køre på den. Især VPN server og som torrent henter. Og Køkkenradio osv..
Men.. Når jeg nu skal til at få lavet mine dvder om til filer. Skal de så bare konverteres til MKV filer eller hvad er bedst der ?
- 1. januar 2013 kl. 19:40 #2665
Cykelsmeden
MedlemSom egentlig mediaserver har jeg ikke haft den oppe og køre endnu. Jeg har kun testet den lidt med et par streaming services og endda fået installeret 1channel addon så jeg har set lidt film på den af den vej og der fungerer den ganske fint. Lidt langsom til at søge på 1channel men det er pga kortet tror jeg.
Jeg mangler stadig at få sat transmission helt op så den også kan stå og hente torrents.
Jeg har nu kørt en uges tid, og har kunnet smlg. Med mit atv2.
Jeg har installeret flere apps, som icefilms, navi-x og Winthers drpakker.
Alt har kørt fortræffeligt, omend rpi virker sløvere end atv-et, både rendering, og især menuresponces.
Det har dog hjulpet betydeligt på menuerne, at jeg har overclockked til 900mhz og ændrer gpuram fra 256 til 128 Mb, givende 380Mb til systemet.//finn
- ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.