Start af Rpi + services

Raspberry Pi Webshop Fora Generel snak Start af Rpi + services

Tagget: 

Viser 4 svartråde
  • Forfatter
      Bamse82
      Medlem

Hej.
      Jeg kører Raspbian “wheezy” på min Rpi, og har fået installeret Logitech media server samt VNC.
      Jeg vil gerne have disse 2 services til at starte op, når min Rpi booter, (ligesom “start” mappen på Windåse).
      Jeg kender de kommandoer der skal til for at starte services’ne op, men ved ikke hvordan jeg får dette til at ske automatisk.
      Nogen der kan hjælpe mig lidt her? 🙂
      /Lasse

Start-stop scriptet skal lægges i /etc/init.d (der findes et skeleton script i mappen).
      Derefter laves en symbolsk link i de[n] relevante /etc/rc#.d med navnet S##service , hvor ## er rækkefølgen servicen skal udføres.

//finn

Bamse82
      Medlem

Hej Cykelsmeden.

Tak for dit svar. Umiddelbart virker det lidt uoverskueligt, men jeg prøver det lige af 🙂

Det er egentligt ikke så kompliceret som det lyder.
      Princippet er, at man har start-stop scriptene liggende i init.d.
      Nar linux starter går den igennem forskellige runlevels, fra 0 til 6, og omvendt når den lukkes pænt ned. I hvert runlevel udføres de ting som ligger i /etc/rc[runlevel].d i den rækkefølge som nummeret i filnavnet angiver. Hvis filnavnet begynder med stort “S” kaldes linken med parameteren start. Hvis linken starter med stort “K” kaldes scriptet med parameteren stop.
      Metoden giver således lidt struktur for at starte og stoppe processer.
      //finn

Nar linux starter går den igennem forskellige runlevels, fra 0 til 6, og omvendt når den lukkes pænt ned. I hvert runlevel udføres de ting som ligger i /etc/rc[runlevel].d i den rækkefølge som nummeret i filnavnet angiver

Set her i dagslys må jeg hellere korrigere før jeg bliver moppet.
      Det skal ikke forstås således at alle runlevels køres sekventielt, men at man når forskellige levels. Level 0 er halt, level 1 er singleusermode, 5 er shutdown og 6 er reboot.
      3 4 er “de interessante” men lidt forskellige afh. af dist. Og det er derfor rc[3/4].d ofte indeholder de samme links., eks S18apache som er linket til /etc/apache2/httpd og derfor kalder dette med /etc/apache2/httpd start
      Hvis du derfor har et startscript i etc/init.d som hedder pausemusik og som kræver apache for at køre, laver du en symbolsk link til dette med navnet S20pausemusik.
      I dit tilfælde, hvis det har med tastatur at gøre, skal det jo også ind i rc1.d
      // finn

Viser 4 svartråde
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.